Tab Article
“Akademisyenler hiç büyümeyen öğrencilerdir”
H. Rosovsky
Müzik hem sanat hem bilim dalı olarak üzerinde araştırmalar yapılan bir
alandır. Müziğin disiplinlerarası oluşu düşünüldüğünde, bir başka deyişle, matematik, tıp, din, fizik, kimya, psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji ve daha birçok bilim
dalı ile olan yakın ilişkileri göz önüne alındığında sonsuz denecek bir araştırma alanı
ilgililerin karşısına çıkar.
Bununla birlikte, eğitimci ve öğrenciler için en önemli sorunlardan biri hiç
kuşkusuz müzik bilimine yönelik bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bir bütün
olarak ele alan kaynak eksikliğinin olmasıdır. Geçmişten günümüze müzik alanında
yürütülen yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tezleri incelendiğinde farklı
enstitüler bünyesinde yürütüldüğü görülür. Son yıllarda enstitüler birleştirilmiş ve
Lisansüstü Eğitim Enstitüleri bünyesinde süreç devam ettirilmeye başlamıştır. Her
bilim alanının kendine özgü araştırma yöntem ve teknikleri vardır ve maalesef sanat
ve müzik alanına pek de uygun olmayan bazı yöntem ve teknikler alana uyarlanmak
zorunda kalınmıştır.
Bir başka husus ise “Müzikte Bilimsel Araştırma Yöntemleri” dersini çoğu
kurumda müzik eğitimcileri bazı kurumlarda diğer bilim dallarından eğitimcilerin
yürütmeleridir ve bu dersler açısından gerek müzik dışından gerekse müzik alanından araştırmacıların kullanabilecekleri kaynaklara ihtiyaç duyulduğu gözlenmektedir.
Müzik alanında çalışan araştırmacılar kendi tecrübe ve deneyimlerine göre,
eğitim, araştırma, icra, besteleme, sahneleme gibi interdisipliner alanlarda ve sosyoloji, tıp, psikoloji, din, edebiyat, matematik, fizik gibi multidisipliner alanlarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uyarlayabilmeye yönelik zorluklar yaşamaktadır.
Bir başka sorun ise lisansüstü eğitim verilen kurumlarımızdaki öğrenci pro-
filinin homojen olmamasıdır. Örneğin bir yüksek lisans sınıfında Türk Halk Müziği,
Türk Sanat Müziği, Batı Müziği, Müzikoloji, Müzik Öğretmenliği ve Sahne Sanatları
Bölümlerinden öğrenciler eğitim alabilmektedirler. Bir öğrenci tarihsel müzikoloji
çalışmak isterken diğeri deneysel bir çalışma yapmak isteyebilmektedir. Bir öğrenci alan araştırması yapmak isterken bir diğeri örnek olay-durum çalışması yapmak
isteyebilmektedir. Dolayısı ile hemen her alana katkı sağlayacak bir kitabın ihtiyacı
olduğu düşüncesi ile bu çalışma gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışma, daha çok derleme niteliğinde ve var olan bilgileri uyarlama
amacındadır. Örneğin kitapta bazı kaynaklara olan atıfların sık ve daha fazla olması
durumu, bilerek ve isteyerek yapılmıştır. Bu noktada çalışmalarından yararlandığımız
ve çok sayıda atıf yaptığımız, tüm bilim insanlarına teşekkürü bir borç biliriz.
Belli bir birikim ve tecrübemiz olduğu kesin ama, düşüncemiz odur ki “müzikte” hemen her alanın uzmanlaşmasına katkı sağlayacak ayrı ayrı kitapların yapılması çok daha uygun olacaktır.
Bu çalışma isteriz ki (daha) yeni ve (daha) özgün çalışmalara kaynaklık etsin.
Müzik bilimine yönelik çalışmaların önünü aydınlatsın.
Araştırmacılara ve özellikle bu dersi yürüten eğitimcilere kolaylık sağlasın.
Emel Funda TÜRKMEN